Saturday, December 25, 2010

Bila Cendol Jadi Coklat.


Pernah buat cendol? Yg korang makan slurp slurp bunyinya. Haha. Cuti cuti sem ni aku duk rumah ja. Masak n buat kerja kerja kebajikan. Mcm anak misali. Yala anak misali. Duk online 24jam. =.='



Cerita pasal cendol. Siriyes 1stime aku buat benda nih. Slalu komplen kan, skali try buat sendiri. Nah amik kau. Susah! Insap aku sekejap. Xmo banyak songeh lagi. T.T
Actually mama suh buat cendol ni. Yala mahu tunggu aku yg buat sendiri ibarat menunggu kucing bertelur. Erk. Guna tepung beras ja. Eh eh bukan tepung semata mata ok. Klu itu ja cendol apakah itu? Sedikit kekeliruan timbul di situ. Hohoh.


Ok puan puan. Bila masa aku jadi chef ni? Haha. Berangan angan di dapur sambil posing pegang senduk boleh? Ades. Ok2 cukup cukup la merapu. Mahu share bha camna buat cendol ni. Mahu share betapa susahnya buat cendol. Tahu makan ja kan? XD


Mula mula kena ada tepung beras, air pandan, gula, n sedikit pewarna hijau. Korang mahu kaler pink pun boleh. Confirm pelik cendol kau. Haha. Lantak. Gaulkan kesemua bahan bahan tsebut dlm periuk. Perlahankan api. Kacau hingga tangan anda bketul ketul. Tumbuh muscle boleh? Nampak sangat kena pengaruh ngan tv. =.='


Kacau hingga kental, likat n bkilat. Then sediakan bekas berisi air sejuk. Masukkan adunan dlm acuan maruku (klu ada). Kami guna penapis saja. Tekan guna sudu. Hasilnya tetap sama. Makan masuk perut jg kan. XB






Lebih kurang mcm ni la rupanya. Disimpan dlm bekas berisi air. Ouh. Gambar dari google. Penulis blog tlalu excited sehingga lupa msnap part part penting. =.='





Aku sempat snap gambar selepas siap proses pbikinan cendol itu ya. Time makan cendol slurp slurp baru aku ingat, mahu snap gambar. Mahu kasi masuk dlm blog! Excited sungguh. Haha. Tapi napa jadi coklat? Jeng jeng jeng. Adakah cendol telah bcampur dgn coklat? Atau telah tertuang milo lalu btukar mjadi coklat? Jawapannya selepas ini. XD








Kami tsilap letak gula! Gula melaka. Comel ja kan? T.T




Actually aku n adik aku buat cendol ni. Mama just jadi pmerhati n pkritik x tetap. Ouh. Sepatutnya letak gula putih. Tapi disebabkan hibernasi n imaginasi yg tinggi. Kami khilaf. Dan mama datang dgn penuh gaya sebagai penyelamat. Mama suruh guna susu pekat ja. Sebab cendol kami sudah tlebih manis. Okay dramatik sungguh. =.='






Cendol yg sudah sparuh habis dimakan. Ouh. Bunga adalah hiasan semata mata. Bukan ulam. Bukan jg bunga plastik.









p/s : suka merapu sampai ke laut.


2 comments:

  1. oh!!! cendol????? sadaffffff...
    mau bha..he3

    ReplyDelete
  2. haha. bule bha. p sini kau. patak patak kita :p

    ReplyDelete